Tal lærergerningen op
Udgivet 05.02.2024
Om 7 år er der måske 100 børn i en klasse pr lærer. Hvorfor? Fordi vi i 2030 vil mangle 13.100 lærere*. Der er for få, der vælger lærergerningen og vi kommer til at opleve et dræn på den eksisterende stab – Jeg har i over 20 år arbejdet med coaching af medarbejdere i psykisk mistrivsel, og stort set alle de lærere der tager kontakt til mig overvejer et jobskifte.
Cirka 2/3 af dem endda også et brancheskifte.
Hvis du tænker, du har problemer i dag, så bliver det intet imod, hvad der venter – hvis vi fortsætter som vi plejer.
Når jeg taler med lærer om deres arbejdsliv, så fortæller de mig, at de står med følgende 3 store udfordringer:
For mange opgaver, og for lidt tid
- Manglende læreruddannede kollegaer og vikarer
- Manglende tid til den enkelte elev
- Manglende tid til forberedelse
- Kollegaer der sygemeldes med stress
Udfordringer med forældrene
- Skole/hjem samarbejdet er ikke optimalt
- Forældre der vil have ekstra informationer og aflevere beskeder personligt i klasselokalet
Ensomhed i jobbet
- At jeg føler, at jeg står alene med ansvaret hos for min klasse
- Manglende opbakning fra min leder
Det er en negativ spiral, der kræver stadig mere af de gode lærere. Jo flere, der falder fra, jo større pres på dem, der er tilbage.
Vi er nødt til at sætte radikalt ind nu, og vi er nødt til at tænke i helheder, for sætter man kun ind ét sted på én skole eller én kommune, så kommer vi til at gå på strandhugst hos hinanden. Med andre ord, vil man være “det mest attraktive sted for lærere at arbejde”, så er der andre skoler i landet, der kommer til at lide – og dermed børn, der får det svært.
Trivsel må ikke være et nulsumspil!
Så hvordan skaber vi en fremtidens skole, der vender den negative spiral til en positiv?
Jeg tror selv på, at vi kan løse stort set alle de problemer, vi har!
Fælles for alle ovenstående problematikker, er at læreren har oplevelsen af ikke at slå til. De har et ønske om at møde velforberedte til deres undervisning, de er meget pligtopfyldende med et stort ønske om at gøre en forskel for deres elever. Det her er en typisk ting, som lærere ønsker sig:
At have tiden der kræves for at gøre det bedst muligt for børnene. Have tid til at forberede god undervisning og kunne snakke med de børn, der har brug for det. Og at der er en ledelse, som formår at få det bedste frem i alle.
Fælles for langt de fleste lærere er, at de har et højt fagligt niveau og en stor faglig stolthed, og når muligheden byder sig, så tager de også gerne på faglige kurser og de bruger gerne deres fritid på at følge med i faglige netværk samt følge op på nye undervisningsmaterialer.
Udgangspunktet er formidabelt! På det faglige niveau er vi ret godt kørende. Og det skal vi huske at tale op!
Så fylder forældrene meget. De blander sig. Men er det ikke også et tegn på interesse? At man faktisk kerer sig om sit barn, skolen og måske blot mangler redskaber til at fokusere på klassens trivsel fremfor eget barns behov?
Fællesskabet blandt lærere, er på toppen af ønskelisten i følge de mange lærere jeg selv har være så heldig at arbejde med.
De siger f.eks.
Det er vigtigt for min trivsel, at jeg har kollegaer der er med til at løfte opgaven og er til at stole på. At vi kan grine og havde det sjovt sammen. At vi kan spille hinanden bedre, og støtte hinanden.
Lærere arbejder indenfor et område, hvor der er et utømmeligt kar af opgaver, som de også kan tage sig af. Det er svært at være lærer. Og hvor man tidligere kunne hvile i sin egen faglighed, og overleve alene bliver det i fremtiden en umulighed.
Lærere kan kun overleve og trives og lykkes i fællesskab.
Tal lærergerningen op!
På den korte bane – og i den akutte situation – kan vi hjælpe lærerne således:
- Tal lærergerningen op. Vær stolt af det arbejde, der leveres. Ros og støt de lærere, der går foran og som prioriterer deres egen faglighed.
- Find tiden i hverdagen til at hjælpe og coache hinanden, om det så bare er 5 minutter. Det er på toppen af listen over, hvad lærere ønsker sig – mere tid til feedback og udvikling. Om det så er til og fra klasseværelset, eller en enkelt time om ugen, hvor du kan finde overskuddet til at være med den unge lærer i klassen.
- Fokusér på det gode og det, der virker. Som en lærer sagde til mig ”Jeg havde en offday, hvor tingene var lidt svære for mig, og da jeg afsluttede samtalen med coachen, var jeg fyldt op med alle de gode ting, der rent faktisk var lykkes for mig med min undervisning, og det var rigtig dejligt.
Vi har i mange år talt om elevernes trivsel. Lærernes trivsel er mindst lige så vigtig, og særligt de nye lærere, der skal ud i deres første job her til august, skal vi være opmærksomme på. Deres lyst til at arbejde i folkeskolen er altafgørende for skolens fremtid.
*ifølge En analyse fra Danske Professionshøjskoler og Damvad 2021