4 ud af 10 lærere arbejder nu uden for folkeskolen

4 ud af 10 uddannede lærere har forladt folkeskolen for at arbejde andre steder, viser en helt ny undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, som har lavet analysen for Danmarks Lærerforening
Udgivet 03.11.2021
I 2020 var der 71.200 uddannede lærere på arbejdsmarkedet, og heraf var de 28.400 ansat andre steder end i folkeskolen. Hvilket svarer til 4 ud af 10 uddannede lærere. Tilbage i 2012 var der 5.500 flere uddannede lærere ansat i folkeskolen end der var i 2020.
Analysen viser, at folkeskolen generelt har udfordringer med at holde på de uddannede lærere, der i mange tilfælde efter nogle få år i folkeskolen vælger at søge videre til andre jobs uden for folkeskolen.
Friskoler og privatskoler tiltrækker lærerne
Dykker man dybere ned i undersøgelsen, kan man læse, at en del af de lærere, der forlader folkeskolen, fortsætter deres karriere i de private grundskoler som fx landets friskoler. De private skoler har således har tiltrukket 1.500 flere læreruddannede siden 2012.
Undersøgelsen sætter præcise tal på en tendens, vi i Skolecoach har været klar over længe: At mange uddannede lærere desværre mistrives i folkeskolen.
Mange forklaringer på mistrivsel i folkeskolen
Til gengæld giver undersøgelsen ikke noget svar på, hvorfor lærerne mistrives i folkeskolen, og forklaringerne kan være mange. Men nogle af de årsager, vi ofte hører om her i Skolecoach, er udfordringer med at ”slå til i hverdagen”, både overfor elever og ikke mindst forældre med meget høje forventninger til lærerne.
En anden udfordring kan være mangel på støtte eller opbakning fra kollegaer, og så er flere folkeskoler efter sammenlægninger og effektiviseringer blevet så store enheder, at nærheden til elever og kollegaer er trådt i baggrunden. Hvilket også forklarer, hvorfor mange lærere fra folkeskolen vælger at søge over i de private skoler, der med få undtagelser typisk består af mindre enheder.
Nyuddannede lærere skal have hjælp til at lykkes
De gode intentioner fejler ellers ikke noget, når de nyuddannede lærere ankommer fra seminariet og er klar til indgå i en faglig sammenhæng på landets folkeskoler. Faktisk viser analysen, at de nyuddannede lærere i dag tilvælger folkeskolen i deres første lærerjob i højere grad end tidligere.
Men når virkeligheden i folkeskolen rammer de nye lærere, kaster mange af dem altså håndklædet i ringen efter nogle få år, og søger efter nye faglige udfordringer uden for folkeskolen.
Der er altså i den grad brug for, at de nyuddannede lærere i langt højere grad får hjælp til at lykkes med deres nye liv som lærere i folkeskolen fremadrettet.
Er du udfordret i jobbet som lærer, så kan læse mere om coaching og eventuelt booke en afklarende samtale med coach Bente Brandstrup. Læs mere om mulighederne for individuel coaching
Faktaboks om SKOLECOACH:
SKOLECOACH bygger på over 20 års erfaring fra undervisningssektoren.
SKOLECOACH blev grundlagt af Bente Brandstrup i 2020. Hun har en baggrund som lærer og uddannelsesvejleder samt mange års erfaring med at afholde coachingsamtaler med børn og unge, bl.a. gennem Ungepotentiale, et landsdækkende netværk af coaches med speciale i at rådgive teenagepiger i mistrivsel. Derudover har hun 10 års erfaring som karrierecoach i toppen af dansk erhvervsliv.
SKOLECOACH tilbyder kurser og coachinguddannelser med speciale i unge samt individuel coaching, som kan foregå enten ved fysisk fremmøde i Nyborg eller online.
SKOLECOACH har base i Nyborg på Fyn, hvor alle vores coachuddannelser og kurser afholdes.
Læs mere om NLP Unge Practitioner uddannelsen med speciale i unge
Læs mere om muligheden for Individuel Coaching målrettet lærere i mistrivsel