Lærertrivsel

Laerertrivsel er en forudsaetning for elevtrivsel

Lærertrivsel er en forudsætning for elevtrivsel

Udgivet 24.03.2022

Mistrives du som lærer og mangler du redskaber til at lykkedes? 

Når vi taler om folkeskolen, fokuserer vi ofte på elevens trivsel og udvikling. Men hvorfor snakker vi ikke lige så ofte om lærertrivsel?

Lærertrivsel er en grundlæggende forudsætning for elevernes udvikling og trivsel!

Vi ser et stigende pres i samfundet om hele tiden at skulle klare sig bedre som lærer, og det kan have alvorlige konsekvenser for din trivsel og mentale sundhed. 

Der er en tydelig tendens til, at krav og forventninger fra ledelsen, politikerne og forældrene konstant øges.

Mange lærere oplever, at der ganske enkelt ikke er timer nok i døgnet til at leve op til de stadigt stigende krav.

Denne belastning kan føre til en følelse af konstant overanstrengelse og magtesløshed, hvor du som lærer forsøger at balancere utallige opgaver – som at holde 11 badebolde under vandet. Men der er altid en, som vil svømme op til overfladen, fordi du har kun 10 fingre.

Det er en umulig opgave, som hurtigt kan føre til udbrændthed, hvis ikke du har de rette redskaber til at navigere i hverdagen.

Corona-pandemien har forværret mange af de udfordringer, lærere allerede stod overfor. Det, der tidligere føltes som et lille problem, kan have vokset sig til store udfordringer, der truer din trivsel og evne til at udføre dit arbejde. Du og dine kollegaer er måske ikke længere tilstrækkeligt klædt på til at tackle de mangeartede udfordringer, der følger med et krævende job i folkeskolen.

For at kunne skabe en positiv og lærerig atmosfære i klasseværelset, skal du som lærer have den mentale overskud til at danne gode relationer med dine elever. Din trivsel som lærer er afgørende for, at du kan opretholde denne professionelle relation. Hvis din egen trivsel er i ubalance, vil det påvirke dine elever, som hurtigt kan opfange og reagere på den uro, du føler. Dette kan føre til støj, uro og konflikter i klassen, som hæmmer både din og elevernes trivsel og læring.

Det er også vigtigt at huske, at din passion og engagement som lærer spiller en central rolle i elevernes indlæring. Men hvordan kan du være passioneret og engageret, hvis dit arbejdsmiljø og din mentale sundhed er under konstant pres? Det er nødvendigt at fokusere på lærertrivsel for at sikre, at du kan fortsætte med at udføre dit arbejde med den glæde og dedikation, der i sidste ende gavner eleverne.

Fokus på lærertrivsel – en nødvendighed for fremtidens folkeskole

Vi har i mange år set en tendens til, at lærere forlader folkeskolen på grund af presset og de uholdbare arbejdsbetingelser. Dette er ikke en ny udfordring, men den er blevet mere udtalt i de seneste år. For at løse problemet med lærermangel er det ikke nok blot at uddanne flere lærere. Vi er nødt til at fokusere på at forbedre arbejdsvilkårene og trivsel for de lærere, der allerede arbejder i folkeskolen. En bedre trivsel blandt lærerne vil føre til større arbejdsglæde, lavere sygefravær og en mere stabil arbejdsstyrke, hvilket i sidste ende også vil komme eleverne til gode.

Samfundet kan ikke undvære dygtige og engagerede lærere. Og vi skal have mere fokus på lærertrivsel!

Derfor er det afgørende, at du som lærer får de nødvendige redskaber til at håndtere de udfordringer, du møder i dit daglige arbejde. Disse redskaber blev måske ikke en del af din uddannelse på lærerseminariet, men de er essentielle for din trivsel og succes som lærer.

Vi mennesker har en tendens til at blive i en tilstand af stress og mistrivsel alt for længe, før vi søger hjælp. Men det behøver ikke at komme så vidt. Du behøver ikke at stå alene med følelsen af magtesløshed, utilstrækkelighed og det tankemylder, der kan opstå, når du ikke føler, at du slår til.

Hvis du kan genkende dig selv i én eller flere af ovenstående situationer, kunne coaching hos Bente Brandstrup være en løsning for dig. Bente Brandstrup har mange års erfaring med coaching, og hun kan hjælpe dig med at finde tilbage til dine kerneværdier og genopbygge din trivsel som lærer. Du behøver ikke længere at kæmpe alene med følelsen af at være utilstrækkelig.

 

Bente Brandstrup er grundlægger af Skolecoach og har arbejdet som selvstændig coach siden 2008. Derudover har hun blandt andet arbejdet som folkeskole- og efterskolelærer. Hun har derfor den erfaring, der skal til for at rådgive og vejlede dig, til at få det bedre i dit job som lærer. 

Du skal være hjerteligt velkommen til at ringe på 22 91 96 97 og få en uforpligtende og afklarende samtale om, hvad Bente kan gøre for dig. Du kan også sende en mail til kontakt@skolecoach.dk.


Faktaboks om Skolecoach.dk:

Skolecoach bygger på over 20 års erfaring fra undervisnings sektoren. 

Skolecoach er grundlagt af Bente Brandstrup i 2020, der har en baggrund som lærer og uddannelsesvejleder samt en mangeårig erfaring med afholdelse af coachingsamtaler med børn og unge, bl.a. gennem UngePotentiale, et landsdækkende netværk af coaches med speciale i at arbejde og rådgive teenagepiger i mistrivsel.

Skolecoach er i dag en landsdækkende organisation med coaches over hele landet, der tilbyder kurser og efteruddannelse i individuel personlig udvikling målrettet både nyuddannede lærere samt mere erfarne og etablerede lærere og undervisere.

Skolecoach har base i Nyborg på Fyn. Det er her, at alle vores fysiske coachuddannelser afholdes. Vi tilbyder også individuelle coachingforløb i Nyborg eller hos vores samarbejdspartnere rundt om i landet.


Læs mere om muligheden for Individuel Coaching målrettet lærere.

Scroll to Top