MENTORFORLØB
Stå stærkt som ny lærer – fra uddannelse til job
Mentorforløb for dig, der er ny i jobbet som skolelærer
Overgangen fra uddannelse til job i praksis er for mange nye skolelærere overvældende.
SKOLECOACH tilbyder et eksternt mentorforløb med didaktisk vejleder Tanja Guldager og coach Bente Brandstrup, som begge har en lærerbaggrund og stor erfaring og indsigt i lærergerningen.
Ny i lærerjobbet?
Måske du allerede er startet i dit nye job – eller også er du godt på vej. Der kan være mange tanker og bekymringer forbundet med din nye titel og ansvar, hvilket er helt normalt.
Lad os hjælpe dig på rejsen fra at være ny og usikker lærer til at turde være den professionelle lærer, du drømte om, da du valgte lærerfaget.
Når du er færdig med mentorforløbet hos os, vil du have:
- En realistisk forståelse for, hvad du kan forvente af dig selv som ny lærer. Og derved bevare arbejdsglæden
- Evnen til at skabe en god relation til alle elever, kollegaer og øvrige samarbejdspartnere
- En oversigt over egne værdier og viden om værdiernes betydning for din mentale trivsel
- Bevidsthed om værdien i at integrere bevægelse i undervisningen med fokus på læring
- Overblik over egne styrker, og hvordan du aktivt kan bruge dem i lærerrollen
- Viden om, at mange har tænkt det samme som dig, og det hele nok skal gå
- Optimisme og tro på fremtiden
Mentorforløb – rejsen fra ny lærer til professionel
At begynde som ny lærer er ikke bare et job – det er begyndelsen på en rejse. En rejse ind i en rolle, der kræver både faglighed, dømmekraft og personlig styrke. På denne rejse bliver du klogere på dine elever, dit fag og – ikke mindst – dig selv.
I dette 6-måneders mentorforløb lægger vi et kort i hånden på nye lærere. Vi går sammen ud ad vejen med tryghed, retning og støtte. Du skal ikke finde vej alene. Undervejs vil du møde pejlemærker, der hjælper dig med at navigere: Hvordan planlægger jeg god undervisning? Hvordan står jeg stærkt i klasserummet? Hvordan passer jeg på mig selv, så jeg trives i længden?
Mentorforløbet er skabt for at give dig, som er nyuddannet lærer et stærkt fundament og en tryg begyndelse. Rejsen begynder med det første skridt – og hver måned bringer nye erfaringer, nye spørgsmål og nye svar. Det handler ikke om at gøre alting perfekt, men om at finde sin egen retning. For hver lærer skal finde sin egen måde at være lærer på – og det er netop den rejse, vi inviterer dig med på i dette mentorforløb.
Dette modul sætter rammen for hele rejsen og skaber et trygt udgangspunkt for læring og udvikling. Du får indsigt i din egen psykologiske tryghed og reflekterer over, hvad der styrker og udfordrer dig i din trivsel som ny lærer. Du introduceres til skolens værdigrundlag og får mulighed for at undersøge din egen rolle ind i fællesskabet. Teorien bag bevægelse integreret i undervisningen introduceres første gang, både som fagligt og trivselsfremmende værktøj.
Her rettes blikket mod klasserummet. Du vil bliver klogere på, hvordan tydelig klasseledelse og trygge relationer danner fundamentet for læring. Og du introduceres til, hvordan undervisningsmoduler kan opbygges, så de støtter elevernes læring, og hvordan du som lærer kan sætte retning og skabe ro, uden at miste dig selv. Modulet styrker din fornemmelse af egen autoritet og åbner for refleksioner om relationsarbejde i praksis.
Dette modul giver dig konkrete redskaber til, hvordan du strukturerer undervisningen med mål, mening og progression. Med afsæt i Vygotskys Zonen for nærmeste udvikling og det nye børnesyn undersøger vi, hvordan eleverne bedst støttes i deres udvikling. Bevægelsesbaseret læring introduceres som et redskab til både øget deltagelsesmuligheder og trivsel. Modulet klæder dig på til at planlægge med tydelighed og overblik.
I dette modul arbejder vi med, hvordan du indgår i og bidrager til professionelle fællesskaber. Gennem typeværktøjet Enneagrammet og de derunder hørende sociale stile får du indsigt i dine egne præferencer og reaktionsmønstre, og hvordan disse også har indflydelse på din rolle såvel i klasserummet, som i samarbejdet med kolleger og f.eks forældre. Der arbejdes også med personlige værdier, og hvordan disse spiller sammen med skolens kultur og værdier. Modulet sætter fokus på den enkeltes ansvar for samarbejdets kvalitet og giver redskaber til at styrke det.
Her stilles skarpt på relationernes betydning for både faglighed og trivsel. Vi undersøger balancen mellem det professionelle og det personlige, og hvordan du som lærer kan navigere i komplekse relationer til elever, forældre, kolleger og ledelse. Der arbejdes med cases omkring sociale medier, forældresamarbejde og den professionelle håndtering af relationelle dilemmaer. Målet er, at du føler dig klædt på til at skabe sunde og bæredygtige relationer.
Rejsens sidste modul handler om at finde fodfæste og retning i arbejdslivet. Du vil få mulighed for at reflektere over, hvad du brænder for, og hvordan du ønsker at forme din professionelle identitet. Vi arbejder med temaer som MUS-samtaler, indflydelse og ledelse af eget arbejdsliv. Samtidig understreges vigtigheden af tålmodighed og modstandskraft, for det tager tid at blive en dygtig lærer. Her afrundes rejsen med blik for næste skridt.
Hvorfor investere i et mentorforløb?
01.
Let overgangen fra uddannelse til praksis
Mange nyuddannede skolelærere bliver ramt af et praksischok, når de bliver ansat i deres første stilling og møder en virkelighed, som ikke stemmer helt overens med forventningerne. Måske noget du genkender?
Vi hjælper dig med at lande i lærerrollen, så du bevarer arbejdsglæden og gør en forskel – præcis som du drømte om.
02.
Forebyg stress og sæt din trivsel på skemaet
Som lærer har du mange flere opgaver end det, der står i jobbeskrivelsen.
Du bruger dig selv hver eneste dag, når du skal danne relationer og yde omsorg.
Vi sætter din trivsel på skemaet, så du bliver bevidst om dit eget energi-regnskab, og du ikke løber tør for empati, glæde og overskud.
03.
Sig det højt til en professionel coach og uddannet vejleder
Coachen hjælper dig med at håndtere bekymringer og de tanker, der typisk opstår, når du er ny i lærerjobbet.
Vejlederen hjælper dig med at strukturere din undervisning. Det kan være en fordel, at du deler dine tanker med eksterne professionelle, som du ikke skal forholde dig til, når du er på arbejde og som kan bidrage med nye kompetente perspektiver.
FAQ - Ofte stillede spørgsmål
Mentorforløbet koster 8.000,- kr.
Betaler du som privatperson, har du mulighed for at betale i op til 6 rater á 1.334,- kr.
Du har også mulighed for, at spørge din leder om forløbet. Det viser ikke svaghed, men initiativ at bede om et mentorforløb. Du er interesseret i den bedst tænkelige start og at passe rigtig godt på dig selv.
Du kan henvise til denne eller nedenstående side for skoleledere, eller medbringe vores brochure, som du kan downloade via nedenstående link.
Download brochure – Mentorforløb for nyuddannede skolelærere (pdf fil)
Du har måske også mulighed for at benytte dig af bruttolønsordningen, som du kan læse mere om her (åbner i nyt vindue).
Det består af 6 måneders læring og personlig udvikling. Hver måned udkommer der et nyt tema, som du får adgang til via vores læringsportal.
Derudover har du mulighed for 5 individuelle samtaler med såvel Tanja Guldager som Bente Brandstrup. Det betyder, at du har mulighed for 10 samtaler i alt.
Du er velkommen til at booke forløbet, også selv om du ikke længere er nyuddannet skolelærer.
Det er aldrig for sent at tage mentorforløbet og få lært nye nyttige redskaber.
Er du erfaren lærer, har du også mulighed for at tage vores uddannelse til NLP Practitioner
Mentorforløbet er en kombination af online undervisningsvideoer og individuelle samtaler
Du kan tilmelde dig lige her: Link til tilmelding og betaling
I tvivl om mentorforløbet er noget for dig?
Kontakt os for en uforpligtende og afklarende samtale og få svar på dine spørgsmål.
